Bericht
  • EU e-Privacy Richtlijnen

    Wij maken gebruik van cookies, om onze website te verbeteren, en om het verkeer op de website te analyseren. Door op akkoord te klikken, geef je toestemming voor het plaatsen van alle cookies zoals omschreven in onze privacyverklaring. Ga voor meer informatie naar Privacy pagina.

    Bekijk Privacy Richtlijnen

 

Er zijn maar heel weinig processen in het menselijk lichaam die door één enkel gen worden gestart of gestopt! In de meeste gevallen komen daar veel genen aan te pas. De door de massamedia verbreide idee dat er één gen is voor dit, en één gen voor dat, is een misvatting! Bij mensen met een hartkwaal spelen circa zeshonderd genen met een andere genexpressie een rol.

142Gedurende uiteenlopende bewustzijnstoestanden, zoals slapen en waken, emotionele opwinding, dis- en eu-stress, enz. komen diverse genpatronen tot expressie. Omdat de desbetreffende genen verband houden met onze gedragingen, worden ze gedragsafhankelijke genen genoemd. Zij vormen een interface tussen onze gedachten en ons lichaam. Daarom vormen ze een belangrijk deel van de verklaring van het raadsel hoe psychische toestanden ons lichaam beïnvloeden, hoe psychotherapie, bidden, devotie en sociale rituelen positieve invloed op ons lichamelijk welzijn kunnen hebben. Zij verschaffen ons een weg waarlangs we zelf positieve invloed op onze lichamelijke gezondheid kunnen uitoefenen door onszelf toe te leggen op gedragingen die de gezondheid bevorderen én gedragingen te vermijden die ons kunnen schaden.

Ervaringsafhankelijke genen zijn genen die door zowel leren als veranderingen (neiuwe ervaringen) worden geactiveerd. Deze klasse van genen genereert de synthese van proteïnen die benodigd zijn om stamcellen hun instructies te geven, zodat ze in de weefsels van onze spieren en organen gekwetste of beschadigde cellen kunnen vervangen. Dit is de basis van alle groei en genezing! Want, ervaringsafhankelijke genen stimuleren stamcellen tot de vorming van nieuwe hersencellen - en niet alleen bij jonge mensen maar bij mensen van alle leeftijden. De ervaring die we opdoen, veranderen daadwerkelijk de structuur ('de bedrading') van onze hersenen.
Ervaringen leiden tot het ontstaan van neuronencircuits. Als iemand pas heeft geleerd hoe je op de juiste manier een tennisracket zwaait, zal hij of zij sterk moeten concentreren om zich de juiste instructies te herinneren. Op een gegeven moment, na genoeg herhalingen, zijn de neurale synapsen die bij de zwaaibewegingen betrokken zijn zo goed ontwikkeld, dat de leerling zich er niet langer op hoeft te concentreren. De zenuwverbinding die bij het op de juiste manier 'zwaaien van het racket' in actie komen, zijn dan zo overvloedig in aantal dat hij of zij de prestatie ook zonder bewuste aandacht kan leveren.

Het idee dat je 'een oude hond geen nieuwe kunstjes kunt leren', blijkt dus onjuist te zijn! Onze hersenen blijven gedurende héél ons leven nieuwe 143neuronencircuits vormen, zolang ze daartoe gestimuleerd worden! Dit proces wordt neurogenese genoemd.

Leerervaringen en andere bewustzijnstoestanden met sterke concentratie geven de stoot tot het tot expressie komen van genen. Genen die de vorming van nieuwe neuronen stimuleren. We weten, dat de groei van onze organen al tegen het einde van onze tienerjaren tot staan komen; onze hersenen daarentegen - dankzij de voortgaande stimuli van nieuwe gedragingen, ontdekkingen, lichaamsbeweging, een nieuwe omgeving en nieuwe ervaringen - blijven ons leven lang een dynamisch centrum van creativiteit! Eén van de vormen van die creativiteit kan bestaan uit het creëren van gezondheid waar eerst ziekte bestond. Vele wonderbaarlijke genezingen zijn hiervan een direct gevolg!