Je kunt deze oefening meerdere malen per dag doen. Hoe vaker je het doet op momenten dat jij je goed voelt, hoe beter je de oefening kunt toepassen als je gespannen, moe of geïrriteerd bent.

  1. Zitpositie. Ga rechtop zitten op een stoel en plaats de benen stevig op de grond, 20 cm uit elkaar. Leg beide handpalmen ontspannen op de 089bovenbenen. Sluit je ogen.
  2. Hartfocus. Richt je aandacht op je hart of als je dat prettiger vindt, dan leg jij je linker- of rechterhandpalm op je hart ter ondersteuning tijdens het uitademen.
  3. Hartademhaling. Je haalt rustig adem 'door je kruinchakra', dus doe alsof je adem via de bovenkant van het hoofd naar de onderbuik gaat. Laat de adem - de energiestroom - daar enkele seconden ronddraaien als een wervelstorm. Adem vooral goed uit via je hartchakra door je volle aandacht te richten op je harchakra. Maak tijdens het uitblazen van de adem eventueel gebruik van je hand, die een beweging naar voren maakt tijdens het uitblazen of gebruik een visualisatieoefening bijvoorbeeld 'een spuitende bloemenfontein' als hartchakra.
  4. Ademhalingsritme. In-ademen gedurende 4 seconden; adem vasthouden in onderbuik slechts 2 seconden en adem uitblazen via de hartchakra in 6-8 seconden.
  5. Hartgevoel. Blijf ademen door het gebied van het hart en concentreer je op die plek in je lichaam. Er komt een moment dat de borststreek een warme tinteling zal weergeven!

Voor nog meer informatie over bijzondere zelfhelingsmethoden kunt u het beste het menublokje 'Zelfhelingsmethoden' raadplegen.